Komendy na FPS CS GO

W grach, gdzie rywalizacja z innymi graczami jest kluczowa, duże znaczenie ma ilość klatek na sekundę (FPS). Im więcej klatek na sekundę, tym płynniejsza może być rozgrywka. Dlatego gracze dążą do osiągnięcia przynajmniej 60 stałych FPS przy sensownych ustawieniach graficznych. Osoby, które posiadają monitory z większą częstotliwością odświeżania (np. 120, czy 144 Hz), chcą wykorzystać pełnie ich potencjału i mieć przynajmniej tyle samo FPS co Hz w monitorze.

Jak sprawdzić ilość FPS w CS GO?

Zanim zaczniemy poprawiać nasze FPS, warto sprawdzić, ile mamy ich w danej chwili. Aby włączyć licznik FPS w CS GO, wystarczy uruchomić komendę cl_showfps 1. Można wprowadzić ją w konsoli. Aby ją wyświetlić, naciśnij w grze przycisk tyldy. Po wpisaniu komendy wciśnij Enter. Licznik FPS można wyłączyć komendą cl_showfps 0.

Komendy na zwiększenie FPS

W CS GO możemy skorzystać z kilku komend, które mogą poprawić ilość naszych FPS. Przykładowe komendy to:

  • r_drawparticles 0, func_break_max_pieces 0 – usuwa widoczność różnych niewielkich obiektów. Pozwala to nieco zmniejszyć obciążenie komputera.
  • muzzleflash_light 0, r_drawtracers_firstperson 0, r_dynamic 0, mat_disable_bloom 1 – ogranicza zbędne efekty wizualne, tym samym poprawiając wydajność.

Opcje uruchamiania pozwalające na zwiększenie FPS

Wiele osób zapisuje komendy w opcjach uruchamiania. Można w nich też ustawić inne rzeczy, które również mogą pozwolić na zwiększenie FPS w grze. Przykładowe opcje to:

  • -high – nadaje grze wyższy priorytet, co może przełożyć się na więcej FPS.
  • -nojoy (jeśli gracie na klawiaturze) – usuwa zbędne wsparcie na joysticków.
  • –r_drawtracers_firstperson 0 – brak efektu lecących pocisków po strzale
  • –r_dynamic 0 – wyłączenie rozbłysków podczas wybuchu granatów.
  • +mat_queue_mode 2 – u niektórych osób może pomóc poprzez nadanie grze możliwości korzystania ze wszystkich rdzeni procesora.

Ile FPS jest potrzebne do gry w CS GO?

Czy więcej znaczy lepiej? W tym przypadku zazwyczaj, ale też do pewnego momentu. W większości przypadków nie ma

najmniejszego sensu, żeby przesadzać i walczyć o jeszcze więcej FPS, jeśli mamy ich na przykład 300. Bardzo ważna jest też sama stabilność. Znacznie lepsze jest stabilne 60-80 FPS niż FPS, które nieustannie skaczą pomiędzy 40 a 100.

  • 0-30 FPS – gra może przypominać prawdziwy pokaz slajdów. Ciężko będzie się nią nacieszyć, a jeszcze ciężej będzie rywalizować w niej z innymi graczami.
  • 30-60 FPS – gra powinna działać w miarę przyzwoicie, choć niezbyt płynnie. Powinno dać się grać, jednak im dalej od granicy 60 FPS tym mniej ta gra będzie przyjemna.
  • 60-100 FPS – rozgrywka powinna być w pełni płynna i cieszyć oko. Większości powinna w pełni wystarczyć. Choć nie będzie to może pełne wykorzystanie całego potencjału, efekty powinny być dość dobre. Części graczy udało się przy takim FPS dojść do profesjonalnego poziomu, więc jak widać — da się.
  • 100 FPS-240 FPS – jeżeli walczymy o najmniejsze detale i posiadamy monitor, który ma ponad 100 Hz, warto mieć przynajmniej tyle FPS co Hz w monitorze. Różnice w płynności gry nie są kolosalne, ale w przypadku najlepszych graczy mogą one coś dać. Na scenie profesjonalnej, na której walczy się o każdy detal — sprzęt pozwalający wycisnąć takie wyniki może nam odrobinę pomóc.
  • 240 FPS i więcej – powyżej 240 FPS praktycznie nie powinno być już żadnych różnic ze względu na ograniczenia większości monitorów. Sama płynność dla naszego oka też może być lepsza tylko do pewnego momentu. 240, czy 1000 FPS prawdopodobnie będzie wyglądało identycznie i nie zrobi żadnej wizualnej różnicy.

Dodatkowe informacje o FPS w grach

FPS, czyli klatki na sekundę, to jedna z najważniejszych metryk w grach komputerowych. Wysoki FPS oznacza płynną rozgrywkę, podczas gdy niski FPS może powodować opóźnienia i zacinanie się gry, co może negatywnie wpływać na doświadczenia gracza.

W niektórych przypadkach, gracze mogą zdecydować się na ograniczenie FPS w swoich grach, aby zapewnić bardziej stabilną i płynną rozgrywkę. Na przykład, jeśli twój komputer jest w stanie generować 100 FPS, ale liczba ta spada do 60 FPS podczas intensywnych scen akcji, możesz zauważyć te spadki jako nierówności w rozgrywce. Ograniczenie FPS do stałej liczby, na przykład 60 FPS, może zapewnić bardziej konsekwentne doświadczenie.

Wreszcie, warto pamiętać, że optymalna liczba FPS może się różnić w zależności od gry. W grach, gdzie szybka reakcja jest kluczowa, takich jak strzelanki pierwszoosobowe, wyższy FPS może dać graczom przewagę. W innych grach, takich jak gry przygodowe czy RPG, wyższy FPS może nie przynieść tak dużych korzyści.

Rating
( No ratings yet )
Marek Lewandowski
Marek Lewandowski/ author of the article
Nazywam się Marek, jestem programistą z Polski. Moją pasję do technologii odkryłem już jako nastolatek, co skierowało mnie ku studiowaniu informatyki i późniejszej karierze w tej dziedzinie. Od ponad 10 lat pomagam ludziom w instalacji różnorodnego oprogramowania na ich komputerach. Wierzę, że technologia powinna być dostępna dla wszystkich, dlatego staram się upraszczać skomplikowane kwestie informatyczne, tak aby każdy mógł z nich korzystać bez obaw. Praca z ludźmi i technologią jednocześnie sprawia mi radość i motywuje do rozwoju, zarówno mojego portalu, jak i moich umiejętności jako specjalisty IT.